Ponedjeljak, 17.01.2022.

Intervju s Prvim zamjenikom Predsjednika Naroda i Pravde Kemalom Ademovićem: Dobra praksa iz Kantona Sarajevo bit će standrad gdje god budemo obnašali vlast

Četvrtak, 30.12.2021. | BiH | Intervju | Najnovije | Vijesti | Autor

Gospodine Ademoviću, veliku pažnju javnosti izazvala je informacija o povećanju naknada za porodilje u Kantonu Sarajevo na 1.000 KM mjesečno odnosno na iznos prosječne plate u Federaciji BiH, bez obzira na radni status porodilje. Čini se da građani dugo nisu pozdravili neku odluku vlasti na bilo kom nivou poput ove. Istina, ima i onih koji izražavaju negodovanje jer smatraju da prava porodilja treba poboljšati i izjednačiti u svim kantonima, pa i cijeloj Bosni i Hercegovini.

Svaka majka porodilja u Bosni i Hercegovini zaslužuje bolji tretman. To je naše opredjeljenje od samog osnivanja, važan dio naše politike, komunicirali smo je na javnim skupovima i precizirali u našim programima još od 2018. godine. Demografska situacija u BiH nije dobra i na nju se mora odgovoriti adekvatnom pronatalitetnom politikom. Uzalud ulažemo u infrastrukturu, parkove i igrališta ako se tamo ne bude imao ko igrati, ako ne bude djece. U Deklaraciji Naroda i Pravde, koja sadrži naše stavove po ključnim pitanjima, pronatalitetnu politiku i zaštitu i promociju porodice tretirali smo zasebnim poglavljem i precizno se obvezali na povećanje i izjednačavanje prava porodilja bez obzira na njihov radni status. U ovom trenutku tu obavezu i obećanje mogli smo ispuniti samo u Kantonu Sarajevo gdje imamo skupštinsku većinu i gdje značajno učestvujemo u izvršnoj vlasti. Možemo biti ponosni na još niz ispunjenih obećanja i završenih projekata u oblasti boračkih prava, obrazovanja, komunalne privrede, privrede, sigurnosti, sporta,  prostor mi ne dozvoljava da ih pobrojim, ali uskoro ćemo ih dodatno i detaljno predstaviti javnosti. Dobru praksu iz Kantona Sarajevo prenijet ćemo u svaki kanton i na svaki nivo gdje nam volja građana omogući da predvodimo ili participiramo u izvršnoj vlasti. Ovim putem želim se zahvaliti Vladi KS i Skupštini KS na ovom velikom i značajnom koraku.

Prva generacija Političke akademije Naroda i Pravde nedavno je završila svoju jednogodišnju edukaciju. Jeste li zadovoljni kako je cijeli proces protekao i krajnjim rezultatima ovog prvog ciklusa?

Polaznici Političke akademije Naroda i Pravde sredinom decembra imali su posljednji, deseti set predavanja, a prije dva dana su polagali i završni test, kojim je završen ciklus edukacije za Prvu generaciju Akademije 2021. U januaru ćemo organizovati dodjelu certifikata za polaznike koji su učestvovali i uspješno završili obuku, ovom prilikom im čestitam i zahvaljujem na velikom trudu i zalaganju. Ujedno, u januaru započinjemo i novi ciklus, za novu generaciju polaznika.

Zadovoljni smo ostvarenim. Uspjeli smo u godini dana organizovati 35 predavanja s 32 pojedinačna predavača u deset tematskih cjelina koje su mjesečno održavane. Predavači su bili iz reda univerzitetskih profesora i istaknutih eksperata, te ministara, zastupnika i predstavnika rukovodstva Naroda i Pravde. Pored toga, polaznici su imali i praktičan rad, svojevrsne zadatke analiza zakona, budžeta, revizorskih izvještaja, saopštenja, te kreiranja osvrta i inicijativa iz kojih je nastalo puno korisnih aktivnosti i materijala. Uspjeli smo postići i do kraja održati visok nivo tehničke usluge edukaciji. Akademija je, u ovom teškom političkom trenutku, za kratko vrijeme postala prepoznata kao pozitivan politički brend. Što je najvažnije, postignuta je pozitivna energija i sinergija među mladim političkim aktivistima NiP-a s prostora cijele Bosne i Hercegovine i uspostavljena jedna  platforma za saradnju i komunikaciju, na bazi jednog zdravog programa.

Političku akademiju završilo je gotovo stotinu polaznika. Novu generaciju činit će još veći broj od prethodnog. Ima li mjesta u politici za toliki broj mladih ljudi?

Bosna i Hercegovina je smanjenjem broja stanovništva kadrovski oslabljena zemlja u svakom smislu. Tako i politički. Državni aparat je veliki i kompleksan i njime moraju upravljati i u njemu raditi kompetentni ljudi, s integritetom. Napominjem, mi na Akademiji već imamo gotovo 50 mladih općinskih i gradskih vijećnika, ispod 35 godina starosti, koji su dobili svoju priliku na listama Naroda i Pravde i kojima su građani ukazali svoje povjerenje. Oni su već zakoračili u taj aparat i daju svoj doprinos uspostavljanju sistema i jačanju institucija. Politička Akademija je okosnica kadrovske politike Naroda i Pravde, sistemski se pripremamo za preuzimanje odgovornosti upravljanja državom nakon Izbora 2022. Tu kadrovsku bazu već koristimo. Prije nekoliko dana imenovali smo Koordinatora za dijasporu Naroda i Pravde iz reda polaznika Akadmije Almira Kardaša. Almir je naš vijećnik u Općini Hadžići, mladi pravnik koji je već stekao i zavidno iskustvo u realnom sektoru, stručan je, etičan i vrijedan. Duboko vjerujemo da će u procesima koje bude vodio donijeti rezultate i novu vrijednost. Na mlade ljude ne gledamo samo kao korisnike pozitivnih promjena, već kao njihove nosioce, i dajemo im priliku.

Donedavno ste obnašali funkciju Političkog direktora Naroda i Pravde. Ovo je prvi intervju koji dajete u svojstvu Prvog zamjenika Predsjednika Naroda i Pravde. Šta podrazumijeva Vaša nova uloga u Narodu i Pravdi?

Na Prvom kongresu Naroda i Pravde izabrana su predstavnička tijela i članovi rukovodstva, te je uspostavljen određen broj novih funkcija. Prema Statutu, Prvi zamjenik Predsjednika prije svega pomaže Predsjedniku u zaštiti principa Naroda i Pravde i ostvarivanju programskih ciljeva stranke, pored te uloge da mijenja Predsjednika u odsutnosti i spriječenosti. Potom, koordinira radom Političkog direktora i Političke akademije, te radom potpredsjednika stranke, koji mogu biti zaduženi za zastupanje stranke u pojedinim oblastima političkog djelovanja. Zatim, koordinira i rad posebnih organizacija stranke, poput Oraganizacije mladih i Asocijacije žena, te aktivnostima i tijelima u vezi sa saradnjom s dijasporom.

Na moju prethodnu poziciju, na funkciju Političkog direktora imenovan je Rusmir Pobrić, nekadašnji Koordinator za pitanja mladih, voditelj projekta Političke akademije i čovjek koji je predvodio naš tim za pripremu kongresnih dokumenata, Deklaracije, Programske orijentacije i Platforme za mlade. Od početka je s nama i dao je značajan doprinos u programskom profiliranju Naroda i Pravde. Usko smo sarađivali već nekoliko godina, posebno u okviru tima Centralnog ureda NiP koji vodim. Mogu iskazati zadovoljstvo njegovom posvećenošću poslu i razultatima, a prirodom posla i uloga nastavljamo našu saradnju na projektima koji nas čekaju u narednoj godini, vjerujem uspješno.

S obzirom na tešku političku situaciju i tenzije koje traju već duže vrijeme na političkoj sceni, povećan je interes javnosti i za sigurnosnu situaciju u zemlji. Čovjek ste od kojeg javnost očekuje odgovore na neka sigurnosna pitanja?

Sigurnosna situacija u zemlji je bolja od političke situacije. Bez obzira na neke sporadične slučajeve, nemamo evidentiran porast kriminala, nasilja, niti eskalacije nečega na šta bi se moglo  gledati kao pripremu i uvod u neželjene događaje. Mi smo posvećeni i vrlo fokusirani na segment sigurnosti, tamo gdje imamo ovlasti i mogućnosti. Jačamo sektor policije u Kantonu Sarajevo, posebno kadrovski. Nastavljamo ulagati i u opremu, želimo modernizaciju policije koja može odgovoriti svim izazovima. Također, držimo izuzetno važnim da našu policiju treba stimulisati i nagrađivati. U skladu s tim najavljujemo da će doći do značajnog povećanja primanja policajaca u Kantonu Sarajevo.

Želim još jednom naglasiti da je pitanje sigurnosti usko vezano za osnaživanje naših institucija. Antikorupcija je najbolji pristup tom zadatku. Možemo biti izuzetno zadovoljni radom Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanja kvalitetom u Kantonu Sarajevo, kao i naporima za uspostavu šireg antikorupcijskog sistema. Taj koncept rada neophodno je jačati i širiti ga u cijeloj zemlji. Samo one institucije koje su čiste od korupcije, koje su posvećene dražavi a ne ličnim ili stranačkim interesima mogu biti jake i spremne na sve opasnosti i izazove.

Nedavno je Narod i Pravda najavila da će nastaviti učešće u pregovorima oko ustavnih i izbornih reformi u Bosni i Hercegovini, dok su neke druge strane najavljivale odustajanje. Međutim, pregovori su, nakon evidentne „diplomatske ofanzive“ i intenzivnog učešća međunarodnih aktera, privremeno zaustavljeni. Mislite li da će se uskoro nastaviti, ima li prostora za dogovor?

Šta je alternativa pregovorima? Ova situacija kojoj svjedočimo danas, blokade i nerad institucija, u kojoj profitiraju samo stranke koje su trenutno na pozicijama i love u mutnom, je li to alternativa? To ne može biti alternativa, takva situacija je neodrživa. Vjerujem da je ova pauza od pregovora bila potrebna i da će se međunarodni akteri spremnije uključiti u novu seriju pregovora. Protekli pregovori odvijali su se u neprihvatljivoj atmosferi i pod različitim ucjenama, a tada se mogu napraviti greške, koje mogu biti kobne za opstanak cjelovite države. Ohrabruju i neki novi vjetrovi i najave iz SAD-a, Njemačke i Velike Britanije. Mi smo konstruktivni, cijenimo međunarodna prijateljstva i iskreno pružene ruke, dio smo rješenja a ne problema. U ono što jeste problem treba jasno uprijeti prstom, to su oni koji žele nove podjele, otcjepljenja i oni koji im u tome pomažu, koji im popuštaju, prave dilove i zajednički s njima krčme državnu imovinu. Mi želimo pregovarati sa svima onima koji ne ruše ustavni poredak ove zemlje. Međutim, imamo crvenu liniju ispod koje ne idemo, a to su već dostignuti standardi. Dakle, podržat ćemo ono što predviđa poboljšanja, a nikako rješenja koja nas vode nazad, nagore.

U posljednjim istupima sve češće spominjete dijasporu i neophodnost institucionalnog uvezivanja dijaspore s domovinom. Imenovan je i Koordinator Naroda i Pravde za saradnju s dijasporom, što ste već spomenuli. Šta dijaspora može očekivati od Naroda i Pravde?

Može očekivati otvorena vrata Naroda i Pravde, procesa koje vodimo i institucija na čijem se čelu nalaze predstavnici Naroda i Pravde. Često smo svjedočili maćehinskom odnosu prema dijaspori, zloupotrebi dobre volje naših ljudi u dijaspori, gledanje na dijasporu kao na glasački plijen,  neispunjenim obećanjima. Lijepe riječi više ne mogu povratiti povjerenje dijaspore u ljude koji vode procese u domovini. Mi ćemo nastojati da govorimo djelima. Programski smo se obvezali na uspostavljanje i jačanje institucija za saradnju s dijasporom i neke projekte već smo započeli. Djelovat ćemo dvosmjerno. Stavit ćemo se dijaspori na raspolaganje, ići ćemo prema njoj da pojasnimo naše opredjeljenje, uspostaviti sistem koordinacije i pozovati ih da se priključe borbi za opstanak domovine. S druge strane, u Narodu i Pravdi dijaspora će imati svoju kontakt-tačku koja će im uvijek biti na raspolaganju. Dijaspora je jači dio BiH i u obrazovnom, i u ekonomskom, i u socijalnom, i u svakom drugom smislu i sudbina ove zemlje uveliko zavisi od toga koliko će se bh. dijaspora angažovati na izgradnji veza s domovinom. Ponovit ću, nije na dijaspori, prvenstvena odgovornost je na onima koji vode procese u zemlji da pruže iskrenu ruku saradnje i vrate izgubljeno povjerenje dijaspore.

U bh. entitetu RS već dugo traju međustranački sastanci probosanskih snaga s ciljem zajedničkog nastupa na sljedećim općim izborima. Narod i Pravda učestvuje u njima od samog početka, ali već nekoliko puta izražava dozu opreza. Zašto?

I u RS-u ćemo biti dio rješenja i podržati ono što je najbolje u kontekstu državotvorne politike i poboljšanja stanja povratnika i svih građana u RS. Od samog početka tih pregovora jasno smo rekli da ne mogu isti ljudi, koji su do sada toliko puta iznevjerili ukazano povjerenje i čijim katastrofalnim rezultatima rada danas svjedočimo, ponovo predvoditi te procese. I da se politika u RS ne može voditi na istim principima na kojima je do sada vođena, a to je raspodjela fotelja. Onda to nije rješenje nego nastavak neodržive situacije i dodatno pogoršanje, učešće u takvom konceptu ne smatramo dijelom rješenja. Mi smo prijedlog principa stavili na pregovarački sto, smatramo da svim dobronamjernim stranama ti principi mogu biti prihvatljivi. Oni podrazumijevaju da kandidati ne mogu biti u bilo kojem obliku sukoba interesa, da prije kandidature moraju priložiti imovinski karton i informacije o porijeklu imovine, da se ne mogu kandidovati oni koji su pravomoćno presuđeni za bilo koje djelo zloupotrebe javne funkcije, niti oni čija je reputacija narušena dokazanim aferama, posebno u oblasti pomoći povratnicima kroz bilo koji vid zloupotreba ili malverzacija, već da kandidati moraju biti osobe s ugledom u društvu i istaknutim ličnim integritetom. I da će koalicija biti temeljena na programima koji podrazumijevaju jačanje sistema, društva i države, i poboljšanje uslova života građana. Dio takvih rješenja želimo biti, njih zagovaramo.

Naglašavate često to programsko koaliranje. Kako funkcioniše programska koalicija Trojka?

Programskim koaliranjem mi štitimo i svoj integritet. Građani jasno mogu vidjeti šta smo dogovorili i na šta smo se obavezali. I ispunjavamo li preuzete obaveze i obećanja. Programsko koaliranje ne podrazumijeva samo preuzimanje funkcija već i preuzimanje odgovornosti. Ono nudi koncept mjerljive politike i ne ostavlja puno prostora za populizam. Takav koncept funkcioniše i već vidimo pozitivne rezultate. Kroz taj koncept gledamo i na koaliciju Trojka – dok god funkcioniše koncept, funkcioniše i Trojka. Bez obzira na povremene ispade pojedinaca, Trojka je stabilna. Programska koalicija je alternativa vladajućoj strukturi, koja iza sebe ostavlja samo nered i pustoš. Odustajanje od koncepta koji daje dobre rezultate i rješenja, nije dobar put. Oni koji su odsutali od tog koncepta i pristupili političkoj matematici i raspodjeli fotelja gotovo su nestali sa političke scene i nikakav ih populizam ne može na nju vratiti. Građani to znaju prepoznati.